Hørsholm Kommune investerer i udsatte børn og unges skolegang
Hørsholm Kommune har netop indgået et partnerskab med organisationen Lær for Livet og Den Sociale Investeringsfond. Aftalen betyder, at 16 børn fra Hørsholm Kommune får bedre livschancer og muligheder for at bryde den negative sociale arv.
Kun 3 ud af 10 udsatte børn og unge består i dag folkeskolens afgangsprøve. Det er et problem, fordi det at kunne læse, skrive og regne er en vigtig forudsætning for at kunne skabe sig et godt liv. Det er både dyrt for samfundet, og det har en høj pris for de unge, som risikerer at ende på kanten af samfundet.
Hørsholm Kommune giver med denne nye aftale 16 børn i alderen 9 år til 13 år i svære livsomstændigheder mulighed for at blive en del af et seks årigt læringsforløb med organisationen Lær for Livet. Samarbejdet finansieres delvist gennem en kommunal partnerskabsaftale med Den Sociale Investeringsfond.
Formand for Børne- og Skoleudvalget Maj Allin Thorup er meget glad for det nye samarbejde: ”Hørsholm Kommune er begejstret over at indgå et langsigtet og forpligtende samarbejde med Lær for Livet og Den Sociale Investeringsfond. Samarbejdet skal støtte udsatte og anbragte børn og unge i at klare folkeskolens afgangsprøve og tage det næste skridt mod en ungdomsuddannelse. Lær for Livet er en god og veldokumenteret indsats, der både skaber livsforandrende muligheder for den enkelte og giver samfundet en stærk social og økonomisk gevinst. Samtidig giver partnerskabet Hørsholm mulighed for at afprøve sociale investeringer i mindre skala og anvende erfaringerne på andre områder."
I læringsprogrammet kommer børnene på lærings-camps i ferier og weekender for at blive styrket socialt, personligt og fagligt i dansk og matematik, og de får tilknyttet en frivillig mentor, der et par timer om ugen støtter barnet i at klare sig bedre i skolen. Lær for Livet har også fokus på at bygge bro til skole og hjem.
”I Danmark er vi ikke gode nok til at investere i og forløse potentialet hos de børn, som risikerer at havne på kanten af samfundet som voksne. Derfor er vi glade for, at Den Sociale Investeringsfond og Hørsholm Kommune er ambitiøse på børnenes vegne og investere langsigtet i børnenes skolegang”, udtaler Lær for Livets direktør Karen Haumann.
Effekterne af Lær for Livets indsats på anbragte børn og unges trivsel og skolegang er veldokumenteret. Undersøgelsen fra Kraka Economics (2024) viser bl.a., at indsatsen øger anbragte børn og unges sandsynlighed for at bestå folkeskolens afgangsprøve med 30 pct. og løfter deres karakterer med mere end et helt karakterpoint. Indsatsen øger børnenes selvtillid og trivsel markant. Desuden øger det sandsynligheden for, at de starter på en ungdomsuddannelse.
"Ustabile opvækstvilkår og utilstrækkelig faglig støtte er nogle af de udfordringer, der forhindrer udsatte børn og unge i at få en uddannelse. Derfor er det afgørende at se ud over det faglige og tage højde for hele deres situation. Af den grund er vi meget glade for samarbejdet med Hørsholm Kommune og Lær for Livet, da vi via sociale effektinvesteringer er med til at sikre en langvarig og stabil finansiering, der gør det muligt at iværksætte denne langsigtede og helhedsorienterede indsats, som kan skabe varige forandringer for børnene og for samfundet", siger fondschef for Den Sociale Investeringsfond Camilla Bjerre Damgaard.
Baggrund
Kommunalbestyrelsen i Hørsholm er enige om at investere yderligere i kommunens indsatser over for sårbare børn og unge. I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2025-2028 besluttede Kommunalbestyrelsen således, at der skal indgås et partnerskab med Lær for Livet med henblik på at styrke børn og unges læring, trivsel og livsduelighed.
Kommunalbestyrelsen ønsker samtidig at indgå et samarbejde med Den Sociale Investeringsfond som investor i en del af aftalen. Aftalen med Den Sociale Investeringsfond er dog uafhængig af Hørsholms partnerskab med Lær for Livet. Det er alene Hørsholm Kommune, der arbejder gennem to aftaler.
Aftalen med Lær for Livet giver to børn hvert år i otte år adgang til programmet. Lær for Livet står for både uddannelse, rekruttering og supervision af mentorer. De første børn starter i maj 2025, og de sidste børn afslutter deres 6-årige forløb i 2037.
Finansieringen sker delvist gennem Den Sociale Investeringsfond, der dækker 20 pct. af omkostningerne til Lær for Livet. Hvis indsatsen lykkes, betaler Hørsholm Kommune lån og renter retur til Den Sociale Investeringsfond. Kommunens investering kommer til gengæld hjem via fremtidige mindreudgifter. Hvis indsatsen ikke leverer effekter for målgruppen, betaler Hørsholm Kommune kun 80 pct. af indsatsomkostningerne.
Om Lær for Livet
Lær for Livet er en organisation, der siden 2012 har arbejdet med at skabe lige muligheder for børn, der vokser op med svære livsvilkår. Hele 6 ud af 10 børn, der starter i Lær for Livet, lykkedes med at gennemføre folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse. Børnene er mellem 9 og 13 år, når de starter det seksårige forløb. De får faglig støtte fra en frivillig mentor og samles på såkaldte ”Learning Camps”, hvor de får hjælp til at klare sig bedre i dansk og matematik, får nye venner, og bliver en del af et stærkt fællesskab. Lær for Livet er finansieret ved hjælp af private fonde og børnenes kommuner.
Få mere information om at være frivillig mentor i Lær for Livet.
Yderligere oplysninger
Maj Allin Thorup, Formand for Børne- og Skoleudvalget, Medlem af Kommunalbestyrelsen,
Tlf. 26 23 20 69, e-mail mth@horsholm.dk
Jan Dehn, Direktør for Velfærd og Kultur, Hørsholm Kommune
Tlf. 21 13 03 72, jde@horsholm.dk
Karen Haumann, Direktør i Lær for Livet
Tlf. 21 43 12 45, e-mail kh@laerforlivet.dk
Emil Overgaard Bruhn, Konsulent, Den Sociale Investeringsfond
Tlf. 20 57 49 70, email eob@dsi.dk