Sådan er processen - ansøgning til afslutning
Afsnittene herunder beskriver den komplette proces fra ansøgning om byggetilladelse til færdigmelding og afslutning af sagen.
Ansøgningsproces for byggetilladelser
Alle ansøgninger om byggetilladelse skal indsendes via den landsdækkende portal for bygge- og miljøansøgninger, Byg og Miljø. Det er ikke muligt at indsende ansøgninger pr. mail eller brev. Kommunen kan heller ikke modtage ansøgninger ved personligt fremmøde.
Vær opmærksom på, at din ansøgning er ikke indsendt, før du har modtaget en kvittering fra Byg og Miljø, der bekræfter, at ansøgningen er afsendt til kommunen. Det er ikke muligt for kommunen at se din ansøgning, før den er indsendt.
Som bygherre er det en god ide at have fuld adgang til dit projekt i Byg og Miljø. Det anbefales, at du selv opretter dit byggeprojekt i Byg og Miljø og derefter giver din rådgiver (arkitekt, bygningskonstruktioner mv.) adgang til sagen. Alternativt kan du bede din rådgiver om at oprette sagen og give dig adgang. Det er en god ide, at det er som ’Projektejer’, så du har alle rettigheder til sagen. Husk i øvrigt at give din fuldmagt, hvis en rådgiver ansøger på dine vegne.
Der ligger flere vejledninger om brugen af portalen på Byg og Miljøs hjemmeside. Det anbefales, at du læser vejledningerne, inden du går i gang.
Når ansøgningen er indsendt gennem Byg og Miljø, sender systemet automatisk en kvittering. Når kommunen modtager ansøgningen, får du en bekræftelse på modtagelse sammen med et sagsnummer. Herefter starter sagsbehandlingsforløbet hos kommunens bygningsmyndighed, Team Plan og Byg.
Hvis der er behov for yderligere oplysninger eller tegninger, får du besked, hurtigst muligt efter vi har modtaget din ansøgning. Nyt materiale skal ligeledes indsendes gennem Byg og Miljø. Bemærk, at du igen skal klikke på ’Indsend ansøgning’ for at sende materialet til kommunen.
Hvis et projekt ikke overholder lovgivningen, kræver det dispensation eller helhedsvurdering. Sagsbehandling af sådanne ansøgninger er forbundet med forøget sagsbehandlingstid og i visse tilfælde forøget byggesagsgebyr. Læs evt. mere under afsnittene om dispensation, byggesagsgebyr og sagsbehandlingstider.
Vær opmærksom på, at Hørsholm Kommune opkræver gebyr for behandling af byggesager efter medgået tid. Tidsforbrug til kommunikation med dine rådgivere faktureres også. Læs evt. mere under afsnittet om byggesagsgebyr.
Når din sag er byggesagsbehandlet, og kommunen har konstateret, at projektet ikke er i strid med gældende lokalplan og bygningsreglementet, meddeler kommunen byggetilladelse.
Du skal som bygherre være opmærksom på, at der til byggetilladelsen er knyttet en række betingelser. Det omfatter bl.a. meddelelse om påbegyndelse af arbejdet, færdigmelding og fremsendelse af dokumentation. Det kan fx også omfatte indsendelse af afsætningsplan fra en landinspektør før byggeriets påbegyndelse, hvis en bygning placeres tæt på skel.
Første rate af byggesagsgebyret forfalder, når der gives tilladelse. Læs evt. mere under afsnittet om byggesagsgebyr.
Hvis dit byggeri, fx i forbindelse med en forudgående nedrivning, frembringer mere end 1 ton byggeaffald eller farligt affald, skal du anmelde det til kommunen senest 14 dage før arbejdets planlagte start.
Du kan læse mere på kommunens hjemmeside om bygge- og anlægsaffald. Her kan du også finde et link til bygningsaffald.dk.
Når du ønsker at udnytte byggetilladelsen og gå i gang med at bygge, skal du meddele påbegyndelse til kommunen.
Anmeldelse af påbegyndelse af byggeri skal ske skriftligt med 8 dages varsel. Du meddeler påbegyndelse via Byg og Miljø under dokumentationskravet ”Anmeldelse om påbegyndelse af byggeri”.
Et byggeri, der har fået byggetilladelse, skal færdigmeldes til kommunen. Når du er færdig med byggeriet, skal du færdigmelde det via Byg og Miljø, så byggesagen kan afsluttes.
Sammen med færdigmeldingen skal du indsende erklæringer og dokumentation. Erklæringerne er den juridiske tilkendegivelse af, at det færdige byggeri er i overensstemmelse med byggetilladelsen og bygningsreglementet, samt at der er fremsendt fyldestgørende dokumentation, der viser, at bygningsreglementets bestemmelser er opfyldt.
Du skal indsende dokumentation for de tekniske forhold, som er erklæret relevante for byggeriet. De er angivet under ”Godkendte forudsætninger” i byggetilladelsen. Kommunen har pligt til at opbevare dokumentationen, men foretager ingen kvalitetssikring eller byggesagsbehandling af materialet.
De konkrete krav til færdigmelding og dokumentation fremgår som betingelser i byggetilladelsen.
Når et byggeri er færdigmeldt, skal kommunen kontrollere, at ansøger har indsendt erklæringer og dokumentation som betinget i byggetilladelsen. Hvis betingelserne er opfyldt, meddeler kommunen ibrugtagningstilladelse. Et byggeri, der kræver byggetilladelse, må ikke tages i brug, før kommunen har meddelt ibrugtagningstilladelse.
Garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækninger og lign. kræver dog ikke ibrugtagningstilladelse og kan derfor tages i brug uden tilladelse. Færdigmelding skal stadig foretages.
Når der er meddelt ibrugtagningstilladelse, afslutter kommunen byggesagen og uploader den samtidig til det digitale byggesagsarkiv. Læs evt. mere under afsnittet om byggesagsarkiv.
Ved afslutning af byggesagen forfalder anden rate af byggesagsgebyret. Gebyret omfatter tidsforbrug for sagsbehandlingen, der foretages efter byggetilladelsen. Læs evt. mere under afsnittet om byggesagsgebyr.