Skip til hoved indholdet

Pas

Bestil nyt pas, hvis det gamle er udløbet, hvis du har mistet det, eller hvis du skal have pas for første gang. Start din ansøgning her.

Hvis du skal bestille pas, kan du spare tid i Borgerservice ved at starte din ansøgning hjemmefra via selvbetjeningsløsningen. Det er også her, du bestiller tid i Borgerservice.

Hvis du skal bestille nyt pas til dit barn, skal du tage barnet med i Borgerservice. 

Bestil tid i Borgerservice og start din ansøgning om nyt pas

Skal du ud at rejse?

Husk at tjekke, om dit pas er udløbet.

Leveringstiden for et pas er op til 3 uger. Du skal derfor få lavet dit pas i god tid, inden du skal ud at rejse.

Du skal bestille tid, inden du møder op i Borgerservice.

Har du spørgsmål, kan du ringe til Hørsholm Kommune: 48 49 00 00

Bestil tid i Borgerservice og start din ansøgning om nyt pas

Start din pasbestilling hjemmefra og bestil tid via kommunens selvbetjeningsløsning.

Mød herefter op i Borgerservice til den anviste tid, hvor du færdiggør din ansøgning og betaler for dit pas.

I Borgerservice får du taget fingeraftryk til passet og underskriver det.

Vær opmærksom på:

  • Du skal medbringe dit sidst udstedte pas. Det må gerne være udløbet.
  • Hvis du ikke har et pas, kan du i stedet tage din dåbs- eller navneattest med.
  • Gebyret for pas fordobles, hvis du har mistet dit pas eller medbringer et ødelagt pas.
  • Du skal medbringe et godkendt foto, eller du kan få taget et foto i Borgerservice.

Læs mere:

Bestil tid i Borgerservice og start din ansøgning om nyt pas

Læs mere om dobbeltgebyr på Folketingets hjemmeside

Læs om krav til pasfoto på Politiets hjemmeside

Børn og unge under 18 år skal have deres eget pas.

Er der fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive samtykkeerklæringen – dette gør I i selvbetjeningsløsningen. Hvis den ene forældremyndighedsindehaver ikke besidder MitID, kan du kontakte Borgerservice på 48 49 00 00 for at få tilsendt en samtykkeblanket. 

Hvis dit barn ikke er navngivet, og I skal ud at rejse, skal du være opmærksom på, at enkelte lande som fx England og USA ikke kan garantere, at dit barn kan rejse ind i landet uden problemer.

Er du i tvivl, kan du henvende dig til dit rejsemåls ambassade eller konsulat i Danmark.

Start pasbestillingen hjemmefra og bestil tid via kommunens selvbetjeningsløsning.

Mød herefter op i Borgerservice med dit barn til den anviste tid, hvor I færdiggør ansøgningen og betaler for barnets pas.

I Borgerservice får barnet taget fingeraftryk til passet, hvis barnet er over 12 år.

Vær opmærksom på:

  • Du skal medbringe barnets sidst udstedte pas. Det må gerne være udløbet.
  • Hvis barnet ikke har et pas, kan du i stedet tage barnets dåbs- eller navneattest med.
  • Gebyret for pas fordobles, hvis I har mistet passet eller medbringer et ødelagt pas.
  • Du skal medbringe et godkendt foto, eller barnet kan få taget et foto i Borgerservice. Dog henviser vi til en fotograf, hvis barnet er under 5 år.
  • Tjek, at alle forældremyndighedsindehavere har underskrevet samtykket eller accepteret med MitID.

Læs mere:

Bestil tid i Borgerservice og start din ansøgning om nyt pas

Læs mere om dobbeltgebyr på Folketingets hjemmeside

Læs om krav til pasfoto på Politiets hjemmeside

Priserne er inklusive gebyr for fingeraftryk i passet.

Hvis du kan fremvise dit gyldige pas, udløbet pas, eller hvis du aldrig har haft et pas, koster et nyt pas (2023):

  • 0 til 11 år: 150 kr. (intet fingeraftryk)
  • 12 til 17 år: 179 kr.
  • 18 til folkepensionsalderen: 891 kr.
  • Personer i folkepensionsalderen: 379 kr.

Vær opmærksom på, at der er indført en regel om dobbeltgebyr, hvis ansøger (uanset alder) har mistet sit pas eller medbringer et ødelagt pas. Du skal medbringe det seneste udstedte pas ved ansøgning.

Hvis dit pas er bortkommet, beskadiget eller udløbet, koster et nyt pas:

  • 0 til 11 år: 300 kr. (intet fingeraftryk)
  • 12 til 17 år: 358 kr.
  • 18 til folkepensionsalderen: 1.782 kr.
  • Personer i folkepensionsalderen: 758 kr.

Husk, at prisen for et nyt foto til passet kommer oveni.

Foto taget i Borgerservice: 125 kr.

Du kan betale med alle almindelige kreditkort og MobilePay i Borgerservice.

Læs mere om dobbeltgebyr på Folketingets hjemmeside

Du kan selv medbringe et billede (printet på fotopapir) eller få taget et nyt i Borgerservice. Dog henviser vi til en fotograf, når det drejer sig om børn under 5 år.

Der er særlige krav til pasfoto, som du kan læse om på Politiets hjemmeside.

Hvis du gerne vil have taget billede i Borgerservice, koster det 125 kr. Vær dog opmærksom på, at vores fotoautomat er ikke handicapvenlig, hvilket betyder, at det kan være vanskeligt at komme ind med fx en kørestol.

Læs politiets regler for pasfoto med illustrationer

Der går cirka 3 uger, fra du har bestilt dit nye pas, til at du kan hente det i Borgerservice.

Du skal hente dit nye pas i vores udleveringsboks i indgangen på Hørsholm Rådhus, Slotsmarken 13, 2790 Hørsholm.

Du modtager et link med kode via MitID på sms, når passet er klart.

Hvis du er sent ude med bestillingen af dit pas, er der tre muligheder for levering af pas i hastetilfælde.

Forlængelse af eksisterende pas

Hvis dit pas er udløbet inden for de sidste tre måneder eller vil udløbe indenfor kort tid, før du skal rejse, kan du få forlænget dit eksisterende pas ved et stempel.

Dog er det kun muligt i det tilfælde, at du ikke kan nå at bestille et nyt pas – fx ved et akut opstået behov for at rejse.

Forlængelsen vil kun gælde, til du kommer hjem fra din rejse – dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.

Du skal bestille tid og møde personligt op i Borgerservice og medbringe passet.

Du kan også få forlænget dit barns pas. Her skal barnet møde personligt op i Borgerservice. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op.

Vær opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Du skal læse mere om regler for udenlandsrejse, pas og visum på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Bestil tid i Borgerservice

Se andre landes regler for pas og visum

Hastelevering

Hvis din afrejse er så tæt på, at du ikke kan vente på den almindelige levering på 11-15 hverdage, er der mulighed for hastebehandling. Den tager fire hverdage.

Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas)

Du kan kun få et midlertidigt pas, hvis:

  • du har mistet dit pas.
  • du ikke har et pas.
  • du har glemt dit pas derhjemme og ikke kan nå at hente det, før du skal rejse til et land, hvor pas er påkrævet (bemærk rejsen skal være umiddelbart forestående).
  • dit pas er udløbet for mere end tre måneder siden.
  • Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas.

Prisen er den samme som for det almindelige pas, men hvis du bestiller nyt pas samtidig, er det gebyrfrit.

Nødpasset udstedes kun for den periode, du er på rejse – og maksimalt et år.

Vær opmærksom på, at ikke alle lande, fx USA, godkender nødpasset til indrejse. Du skal læse mere om andre landes pas- og visumregler på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Se andre landes regler for pas og visum

Hvis du mister dit pas i Danmark, skal du møde personligt op i Borgerservice, så vi kan registrere det som mistet, så det ikke længere er gyldigt.

Hvis det er mistet ved fx tyveri, skal du også melde passet miste hos politiet.

Hvis du mister dit pas i udlandet, skal du politianmelde det på den lokale politistation og bede om en politirapport eller en kvittering. Den skal du tage med til den danske ambassade i det pågældende land sammen med to pasbilleder, der lever op til billedreglerne. Ambassaden kan udstede et nyt midlertidigt pas (nødpas), der gælder, til du kommer tilbage til Danmark. Du skal betale et gebyr eller timebetaling for udstedelsen af nødpasset.

Du skal ansøge om nyt pas hos kommunen. Vær opmærksom på, at prisen for pas fordobles, hvis du ikke kan fremvise dit gamle pas – læs mere under ”Hvad koster et pas”.  

Læs mere på borger.dk under ”Hvis du mister dit pas”:

Borger.dk – regler for pas

Hvis du ofte rejser erhvervsmæssigt, kan det være nødvendigt med to pas.

Fx hvis dit pas er indleveret til visering, eller hvis dit pas har stempler eller viseringer, der kan gøre indrejse umulig i det land, du har planer om at rejse til.

Du skal dokumentere, at det er nødvendigt med et ekstra pas. Medbring en erklæring fra din arbejdsgiver, der indeholder: at passet skal bruges i forbindelse med arbejdet og være påført pasansøgerens navn. Erklæringen må kun indeholde en ansøgers navn og skal være stemplet af arbejdsgiveren.

Normalt kan du ikke få ekstra pas til turist- og ferierejser.

Et ekstra pas må kun udstedes for rejsens varighed, dog maksimalt to år. Du skal aflevere dit ekstra pas tilbage til kommunen efter brug.

Ansøgningsproceduren er den samme som ved almindelig ansøgning om pas.

Prisen er den samme som for almindeligt pas.

Bestil tid i Borgerservice og start din ansøgning om pas

Læs mere om bestilling af pas på borger.dk

Hørsholm Kommune
Slotsmarken 13
2970 Hørsholm

Telefon: 48 49 00 00

Mere fra os